ČLÁNKY

Síla doménového jména

Doménové jméno, které pro své stránky zvolíte, je velmi důležité. Bude vás provázet roky či desetiletí a může zásadním způsobem ovlivnit vývoj i ziskovost celého projektu.

Nebezpečí při volbě domény spočívá v tom, že vyberete těžko zapamatovatelné, těžko vyslovitelné, komplikované jméno, jméno, které je pro projekt příliš široké a mate uživatele, nebo jméno příliš úzké, které bude bránit v rozšíření vašich budoucích aktivit. Celý projekt může také ohrozit chybná koncovka.

Příklady: Příliš široké jméno zvolil provozovatel obchodu s cínovými vojáčky. Obchod postavil na doméně Darky-Dary.cz. Později změnil jméno na mnohem lepší CinoviVojacci.cz.

Stejně tak se ale může stát, že zvolíte příliš úzké jméno, které vás bude v budoucnu omezovat při rozšiřování nabídky. Příkladem příliš úzkého jména na českém internetu je například název komunitního portálu LibimSeTi.cz. Ten začal jako aplikace na hodnocení vlastních fotek, postupně se ale rozrostl o blogy, diskuze, chat, videohosting a další služby. Ačkoliv projekt tuto nevýhodu překonává silným marketingem, pro současnou podobu portálu se původní význam jména LibimSeTi.cz nehodí.

Další chybou může být navázání jména na entitu, která s projektem nesouvisí nebo která ztratí v budoucnu důležitost. Chybné bývá především užití názvu firmy, jména či přezdívky klíčového autora nebo konkrétní produktové verze. Tento typ jmen se často využívá ve spojení se subdoménami (subdomena.example.com).

Firma se může přejmenovat nebo bude chtít svůj projekt prodat, autor může ztratit zájem nebo zemře, konkrétní verze bude dříve či později překonaná. Správným řešením je tedy zvolit pro stránky název oddělený od lidí, společností a technologií v pozadí.

Příklad: Chybnou strategii zvolila firma Mraveniště pro magazín Kulturní soireé, když jej umístila na doménu třetího řádu Kultura.Mraveniste.cz. Ve chvíli, kdy jej majitel chtěl prodat, vznikly problémy s předáváním přístupů a především s tím, že projekt neběží na samostatné adrese.

Vyvarujte se i jména těžko zapamatovatelného, těžko vyslovitelného nebo jména s nevhodnými asociacemi.

Příklad: Známým příběhem nikoliv z domén je japonský výrobce elektroniky Matsushita. Protože „shit“ uprostřed jména má pro anglicky mluvící zákazníky vulgární konotace, vytvořila v roce 1955 pro zahraniční obchod značku Panasonic. V roce 2008 se celá firma definitivně přejmenovává na Panasonic.

Je samozřejmě obtížné odhadnout všechny okolnosti předem, o to více ale platí, že výběr značky a spojeného doménového jména je velmi důležitý. Marketingové a technické náklady stejně jako náklady obětovaných příležitostí při změně jména jsou vysoké – tím vyšší, čím je vaše značka zaběhlejší.

Vrátím se tedy k tomu, co jsem říkal na začátku: Doménové jméno, které pro své stránky zvolíte, je velmi důležité. Nepodceňte výběr a věnujte mu dostatek času a zdrojů.

Kategorie: Doménové desatero. 24.8.2008

One Response to “Síla doménového jména”

  1. Shuwix Says:

    NJ, keby to ľudia chápali, nemám problém predať niektoré dobré domény :)

    Napr. keď má človek doménu trafficbroker.com a niekto vyhľadá traffic broker, tak aj s minimom backlinks je na prvom mieste.

Komentáře

Doménová Jména.cz

O síle doménových jmen a o doménových investicích.
>> Kontakt

Novinky

23.2.

Firmy ztrácí na překlepech půl miliardy dolarů ročně

Podle studie typosquattingu od Benjamina Edelmana činí roční obrat Google z reklamy na překlepových doménách cca půl miliardy dolarů.

1 komentář
11.4.

První Doménový den byl úspěšný

Včera proběhl první Doménový den pořádaný ČADD.

10 komentářů
28.3.

Vznik ČADD provází vyhraněné názory

Ohlášený vznik České asociace doménových držitelů provází silně vyhraněné názory.

5 komentářů