Koncovka doménového jména
Koncovka domény, těch několik málo znaků za tečkou, může znamenat rozdíl mezi úspěchem a neúspěchem vašeho projektu a především rozdíl v nákladu obětovaných příležitostí, přesněji řečeno ztracených návštěvníků.
Gravitace koncovky
Každá doménová koncovka má pro cílové publikum určitou gravitaci. Zvolíte-li nevhodnou koncovku, lidé budou přesto tíhnout ke koncovce, na kterou jsou zvyklí. Jít proti gravitaci doménové koncovky znamená vynakládat obrovské marketingové náklady na vtisknutí neobvyklé koncovky do myslí lidí. Znamená to taky jít proti marketingovým rozpočtům všech ostatních společností a projektů.
Každá koruna vynaložená na propagaci internetového projektu totiž zároveň posiluje danou koncovku. Koncovka s nejsilnější gravitací posiluje nejrychleji – láká totiž nejvíce nových projektů, investujících opět do své propagace a posilujících tak mimoděk danou koncovku – a všem ostatním koncovkám utíká.
Mějte také na paměti, že pro každé publikum je nejsilnější jiná doménová koncovka. Neexistuje žádná univerzální, která by pokryla všechna publika nejlépe.
Osvětlím gravitaci koncovky lapidárně: Hodláte-li budovat na doménovém jméně značku a vyberete-li jakoukoliv jinou než nejsilnější koncovku, lidé budou přes všechny vaše snahy zadávat vaši doménu s koncovkou, na kterou jsou zvyklí! Vím to z vlastní zkušenosti. Lidé si neustále pletli koncovku mého projektu – „.info“ – a nejen, že zadávali „.cz“, oni tam i posílali e-maily.
Uděláte-li stejnou chybu jako já, budete bojovat s gravitací silnější koncovky a budete pomalu, potichu, ale hlavně neustále přicházet o návštěvníky a tudíž o peníze.
Tu doménu s koncovku .cz, kterou lidé omylem zadávali, jsem nakonec koupil.
.CZ je král
Pro česky mluvící, respektive v ČR usazené návštěvníky je s přehledem nejvhodnější koncovka „.cz“. Pro Slováky je nejlepší koncovka „.sk“. Všechny ostatní koncovky jsou daleko za nimi.
Pro anglicky mluvící publikum je vhodná „.com“. Dotcom je vůbec speciální případ světově nejsilnější a univerzálně nasaditelné koncovky, se kterou nikdy neprohloupíte.
Pro české publikum se snažte získat „.cz“, pro slovenské „.sk“. Pokud vhodné jméno s danou koncovkou z nějakého důvodu nemůžete sehnat, doporučuji se poohlédnout nejdřív po „.com“, pokud ani ta není, po nouzových „.net“ a „.info“. Pokud nic neulovíte ani v těchto vodách, je to špatné.
Propast mezi gravitační silou „.cz“ a silou ostatních koncovek oslovit české publikum je ale tak velká, že pokud uvidíte zaregistrovanou „.cz“ na prodej a volnou „.com“, doporučuji spíše oslovit držitele „.cz“ s rozumnou nabídkou na odkoupení.
Nepodceňte výběr koncovky doménového jména. Nenechte se zmást tím, že se jedná o několik písmenek. Výběr těchto písmenek může mít dalekosáhlé důsledky pro váš projekt.
One Response to “Koncovka doménového jména”
Komentáře
O síle doménových jmen a o doménových investicích.
>> Kontakt
Firmy ztrácí na překlepech půl miliardy dolarů ročně
Podle studie typosquattingu od Benjamina Edelmana činí roční obrat Google z reklamy na překlepových doménách cca půl miliardy dolarů.
Vznik ČADD provází vyhraněné názory
Ohlášený vznik České asociace doménových držitelů provází silně vyhraněné názory.
December 7th, 2008 at 11.35
[…] váš projekt návštěvníky z více zemí, získejte doménové jméno ve více koncovkách. Nejčastěji se může stát, že například původem český projekt používá hodně Slováků […]