První Doménový den byl úspěšný
Včera proběhl první Doménový den pořádaný ČADD. Akce se přes několik klopýtnutí velmi podařila.
Přednášky
Advokátka Petra Korejzová uvedla návštěvníky do oblasti ochranných známek a doménových sporů. Její přednáška byla poměrně teoretická a skončila v podstatě v nejlepším – když se stočila společně s otázkami publika na konkrétní příklady a teritorialitu sporů.
Martin Rozhoň měl určitě nejpraktičtější přednášku. Mluvil o roli, jakou hrály domény v úspěchu sítě e-shopů Vivantis. Prvotřídní slovníkové domény mají podle něj tři hlavní funkce.
1. Lépe se na nich staví marketingové kampaně. Mají dobrou vyslovitelnost, lehce se vryjí do paměti a nekomolí se při vyslovování a ústním doporučování. Jako negativní příklad co do výslovnosti uvedl M. Rozhoň jméno “Mall.cz” [mól], kde je rozdíl mezi výslovností a psaním markantní.
2. Prvotřídní domény zvyšují důvěryhodnost webu, protože lidé tuší, že pěkné jméno si může dovolit zaběhlá a solidní firma.
3. Kategorická slovníková jména jsou výborná i z hlediska vyhledávačů, protože působí jako další prvek pro dobré umístění ve vyhledávačích, a při uvedení holého odkazu (bez textu) předávají klíčová slova.
Během přednášky se účastníci také dozvěděli, kolik Vivantis zaplatil za své domény.
Jméno | Koupeno cca | Cena |
---|---|---|
Sperky.cz | 2007 | 2 000 000 Kč |
Parfum.cz (včetně e-shopu) | 2008 | 2 000 000 Kč |
Obleceni.cz | 2008 | 600 000 Kč |
Hodinky.cz + Hodiny.cz | 2004 | 180 000 Kč |
Nakupni(-)Centrum.cz | 2004 | 120 000 Kč |
Internetovy(-)Obchod.cz | 2008 | 107 000 Kč |
ModniDoplnky.cz | 2007 | 80 000 Kč |
Krasa.cz | 2005 | 50 000 Kč |
ZdravaVyziva.cz | 2007 | 40 000 Kč |
Parfemy.cz | 2004 | 15 000 Kč |
Nádherná koupě domény Parfemy.cz se povedla díky tomu, že jinak nezastižitelnému držiteli, který netušil hodnotu domény, poslali korespondenční lístek.
Doménová strategie Vivantis jasně odpovídá na otázku, jestli je v ČR lepší pomlčková nebo bezpomlčková doména. U dvouslovných jmen Vivantis buď používá obě varianty, nebo jen bezpomlčkovou.
Martin Rozhoň také vysvětloval, jak podle odhadovaného konverzního poměru, návštěvnosti a průměrné marže stanovují cenový strop pro akvizici domén. Podle něj jde o víceméně binární rozhodnutí. Jakákoliv cena pod tuto stanovenou částku, kterou prodávající samozřejmě nezná, je přijatelná.
Kamila Sękiewicz z parkovací společnosti Sedo a Simon Pupo z Namedrive mluvili o vývoji českého doménového trhu ze svého pohledu: rychle roste a má ještě velký růstový potenciál.
Kamila uvedla ve své prezentaci několik zajímavých čísel.
Sedo má 800 000 uživatelů, 5 000 000 zaparkovaných domén a 14 000 000 domén zalistovaných k prodeji. Obrat prodaných domén se každý rok zvyšuje, ale v roce 2008 meziročně klesla průměrná cena za doménu. Všechny koncovky v jejich katalogu co do počtu prodejů rostou, až na jedinou – .EU, kde počet prodaných domén v roce 2008 meziročně klesl o pětinu.
Prodané domény na SEDO podle prezentace
Rok | Obrat | Počet | Průměrná cena |
---|---|---|---|
2005 | 18 000 000 Eur | ||
2006 | 31 000 000 Eur | ||
2007 | 50 000 000 Eur | 28 000 | 2100 Eur (?) |
2008 | 60 000 000 Eur | 37 000 | 1620 Eur |
Co se týče domén .CZ, v roce 2008 se jich přes SEDO prodalo pouze 11.
Prezentace z přednášek si můžete prohlédnout tady.
Aukce
Aukce trpěla nejvíce neduhy. Nedokázali jsme včas připravit seznam domén, aby si je zájemci mohli v klidu prohlédnout a rozmyslet se. Navíc během aukce nebyl seznam promítaný ani jinak k mání, takže přítomní museli spoléhat na výslovnost rozverného dražebníka.
Samotná aukce měla svižný průběh a prodala se všechna jména.
Doménové jméno | Cena |
---|---|
OnlineFilm.cz | 1 500 Kč |
Gel.cz | 8 000 Kč |
Konzum.cz | 3 500 Kč |
Nanuky.cz | 7 000 Kč |
Rom.cz | 2 500 Kč |
Megaletenky.cz | 8 000 Kč |
Ceske(-)Recepty.cz | 5 000 Kč |
PartyFotky.cz | 5 000 Kč |
SmsTony.cz | 2 000 Kč |
ItalskeSpeciality.cz | 2 500 Kč |
Kremace.cz | 21 000 Kč |
ElektronickeBankovnictvi.cz | 4 000 Kč |
Mydlo.cz | 12 000 Kč |
SeverniIrsko.cz | 6 000 Kč |
ZabavnaVidea.cz | 6 666 Kč |
Booklety.cz | 1 000 Kč |
Duvera.cz | 11 000 Kč |
Gpsky.cz | 5 000 Kč |
Přes chyby v organizaci hodně účastníků nezávisle na sobě projevilo přání, aby se živé doménové aukce konaly častěji, klidně i mimo Domain Day.
Panelová diskuse
Jan Barta a Daniel Goris z Elephant Orchestra představili krátce svůj produkt Elephant Traffic, přímý prodej návštěvníků domén inzerentům. Zástupci Seda a Namedrive mluvili o tom, že jim v programu nevadí ani návštěvníci expirovaných domén a návštěvníci přišedší ze zpětných odkazů. Dalším tématem byl vývoj parkování a závislost celého odvětví na Google. Kamila ani Simon se nezdáli být příliš znepokojeni nedávným otevřením parkovacího programu přímo společností Google, ale později v užším kroužku přiznali, že očekávají velké změny v parkování během příštích pěti let.
Networking
Networking v salónku klubu Radost FX byl přes hlasitou hudbu skvělou částí akce. Domény (samozřejmě :), online marketing, rychloobrátkové zboží na internetu, několik nových českých parkingů, chystané novinky v expirovaných doménách, obsahová a inzertní hegemonie Seznamu, plány Subregu na vykročení do mezinárodních vod, to jsou jen některá z témat, která jsem zachytil nebo o kterých jsem mluvil s ostatními.
Přes několik chyb byl Doménový den úspěšným prvním projektem ČADD.
Další ohlasy:
- Jak se vám líbil Domain Day?
- Domain Day 9. dubna 2009 (Drago)
- Domain Day recap (Ahyde)
- Domain Day – šokující report (Fandor)
- Den doménových jmen – Domain Day 2009
- Krátce o Domain Day (Hokar)
- Fotky z Domain Day
- [POZOR] Shuwix sa stratil (dozvuky :)
Jak se vám akce líbila? Co byste změnili na příštím DD? Také jste napsali report? Dejte vědět do komentářů.
10 Responses to “První Doménový den byl úspěšný”
Komentáře
O síle doménových jmen a o doménových investicích.
>> Kontakt
Firmy ztrácí na překlepech půl miliardy dolarů ročně
Podle studie typosquattingu od Benjamina Edelmana činí roční obrat Google z reklamy na překlepových doménách cca půl miliardy dolarů.
Vznik ČADD provází vyhraněné názory
Ohlášený vznik České asociace doménových držitelů provází silně vyhraněné názory.
April 11th, 2009 at 1.36
Ja by som zmenil miesto konania, to a este to ze 8.4 mam narodky ma odradilo, inak je velmi pekne sledovat ako sa opovrhovane domeny na live aukcii predaju za pekne sumy, nebolo by na skodu na webtrhu spravit aukciu ala namepros
April 11th, 2009 at 9.07
Tom@S
To bych zas musel já, přes celou republiku :o).
April 11th, 2009 at 11.56
ale ja musim ist cez dva staty :)
April 11th, 2009 at 13.06
Ty nebydlíš v BA?
April 11th, 2009 at 15.23
Nie, momentalne som v Púchove, kusok od Zlina. Do blavy to mam 2 hodky a z blavy do Pa to je tak 2-3 dalsie mozno aj viac. Stacilo mi ked som isiel do Brna
April 11th, 2009 at 16.50
Tom@š tak to si posral. Ja som išiel z BA -> Púchov -> Praha aby sme išli pokope :)
Takže ja som sa nacestoval najviac, a to nerátam “nočnú Prahu v MHD” :D
April 11th, 2009 at 17.12
Tabloid background info for the readers of the Ahyde’s Blog
http://www.domenista.com/domena/200904/domain-day-praha/
April 12th, 2009 at 4.24
Kľudne to môže byť aj nabudúce Praha. Podstatné nie je miesto, ale program a ľudia. Dobré zhrnutie, možno naj z tejto akcie.
April 12th, 2009 at 16.36
vy ste isli cez puchov :D tak to som fakt mohol ist skoda uz len toho datumu kedze to bolo den po narodkach
April 12th, 2009 at 19.35
[9] Neboj, oslávil som za teba :D