ČLÁNKY

První Doménový den byl úspěšný

Včera proběhl první Doménový den pořádaný ČADD. Akce se přes několik klopýtnutí velmi podařila.

Přednášky
Advokátka Petra Korejzová uvedla návštěvníky do oblasti ochranných známek a doménových sporů. Její přednáška byla poměrně teoretická a skončila v podstatě v nejlepším – když se stočila společně s otázkami publika na konkrétní příklady a teritorialitu sporů.

Martin Rozhoň měl určitě nejpraktičtější přednášku. Mluvil o roli, jakou hrály domény v úspěchu sítě e-shopů Vivantis. Prvotřídní slovníkové domény mají podle něj tři hlavní funkce.
1. Lépe se na nich staví marketingové kampaně. Mají dobrou vyslovitelnost, lehce se vryjí do paměti a nekomolí se při vyslovování a ústním doporučování. Jako negativní příklad co do výslovnosti uvedl M. Rozhoň jméno “Mall.cz” [mól], kde je rozdíl mezi výslovností a psaním markantní.
2. Prvotřídní domény zvyšují důvěryhodnost webu, protože lidé tuší, že pěkné jméno si může dovolit zaběhlá a solidní firma.
3. Kategorická slovníková jména jsou výborná i z hlediska vyhledávačů, protože působí jako další prvek pro dobré umístění ve vyhledávačích, a při uvedení holého odkazu (bez textu) předávají klíčová slova.

Během přednášky se účastníci také dozvěděli, kolik Vivantis zaplatil za své domény.

Jméno Koupeno cca  Cena
Sperky.cz 2007 2 000 000 Kč
Parfum.cz (včetně e-shopu)  2008 2 000 000 Kč
Obleceni.cz 2008 600 000 Kč
Hodinky.cz + Hodiny.cz 2004 180 000 Kč
Nakupni(-)Centrum.cz 2004 120 000 Kč
Internetovy(-)Obchod.cz 2008 107 000 Kč
ModniDoplnky.cz 2007 80 000 Kč
Krasa.cz 2005 50 000 Kč
ZdravaVyziva.cz 2007 40 000 Kč
Parfemy.cz 2004 15 000 Kč

Nádherná koupě domény Parfemy.cz se povedla díky tomu, že jinak nezastižitelnému držiteli, který netušil hodnotu domény, poslali korespondenční lístek.

Doménová strategie Vivantis jasně odpovídá na otázku, jestli je v ČR lepší pomlčková nebo bezpomlčková doména. U dvouslovných jmen Vivantis buď používá obě varianty, nebo jen bezpomlčkovou.

Martin Rozhoň také vysvětloval, jak podle odhadovaného konverzního poměru, návštěvnosti a průměrné marže stanovují cenový strop pro akvizici domén. Podle něj jde o víceméně binární rozhodnutí. Jakákoliv cena pod tuto stanovenou částku, kterou prodávající samozřejmě nezná, je přijatelná.

Kamila Sękiewicz z parkovací společnosti Sedo a Simon Pupo z Namedrive mluvili o vývoji českého doménového trhu ze svého pohledu: rychle roste a má ještě velký růstový potenciál.

Kamila uvedla ve své prezentaci několik zajímavých čísel.

Sedo má 800 000 uživatelů, 5 000 000 zaparkovaných domén a 14 000 000 domén zalistovaných k prodeji. Obrat prodaných domén se každý rok zvyšuje, ale v roce 2008 meziročně klesla průměrná cena za doménu. Všechny koncovky v jejich katalogu co do počtu prodejů rostou, až na jedinou – .EU, kde počet prodaných domén v roce 2008 meziročně klesl o pětinu.

Prodané domény na SEDO podle prezentace

Rok Obrat Počet Průměrná cena
2005  18 000 000 Eur
2006 31 000 000 Eur
2007 50 000 000 Eur  28 000  2100 Eur (?)
2008 60 000 000 Eur 37 000 1620 Eur

Co se týče domén .CZ, v roce 2008 se jich přes SEDO prodalo pouze 11.

Prezentace z přednášek si můžete prohlédnout tady.

Aukce
Aukce trpěla nejvíce neduhy. Nedokázali jsme včas připravit seznam domén, aby si je zájemci mohli v klidu prohlédnout a rozmyslet se. Navíc během aukce nebyl seznam promítaný ani jinak k mání, takže přítomní museli spoléhat na výslovnost rozverného dražebníka.

Samotná aukce měla svižný průběh a prodala se všechna jména.

Doménové jméno Cena
OnlineFilm.cz 1 500 Kč
Gel.cz 8 000 Kč
Konzum.cz 3 500 Kč
Nanuky.cz 7 000 Kč
Rom.cz 2 500 Kč
Megaletenky.cz 8 000 Kč
Ceske(-)Recepty.cz 5 000 Kč
PartyFotky.cz 5 000 Kč
SmsTony.cz 2 000 Kč
ItalskeSpeciality.cz 2 500 Kč
Kremace.cz 21 000 Kč
ElektronickeBankovnictvi.cz  4 000 Kč
Mydlo.cz 12 000 Kč
SeverniIrsko.cz 6 000 Kč
ZabavnaVidea.cz 6 666 Kč
Booklety.cz 1 000 Kč
Duvera.cz 11 000 Kč
Gpsky.cz 5 000 Kč

Přes chyby v organizaci hodně účastníků nezávisle na sobě projevilo přání, aby se živé doménové aukce konaly častěji, klidně i mimo Domain Day.

Panelová diskuse
Jan Barta a Daniel Goris z Elephant Orchestra představili krátce svůj produkt Elephant Traffic, přímý prodej návštěvníků domén inzerentům. Zástupci Seda a Namedrive mluvili o tom, že jim v programu nevadí ani návštěvníci expirovaných domén a návštěvníci přišedší ze zpětných odkazů. Dalším tématem byl vývoj parkování a závislost celého odvětví na Google. Kamila ani Simon se nezdáli být příliš znepokojeni nedávným otevřením parkovacího programu přímo společností Google, ale později v užším kroužku přiznali, že očekávají velké změny v parkování během příštích pěti let.

Networking
Networking v salónku klubu Radost FX byl přes hlasitou hudbu skvělou částí akce. Domény (samozřejmě :), online marketing, rychloobrátkové zboží na internetu, několik nových českých parkingů, chystané novinky v expirovaných doménách, obsahová a inzertní hegemonie Seznamu, plány Subregu na vykročení do mezinárodních vod, to jsou jen některá z témat, která jsem zachytil nebo o kterých jsem mluvil s ostatními.

Přes několik chyb byl Doménový den úspěšným prvním projektem ČADD.

Další ohlasy:

Jak se vám akce líbila? Co byste změnili na příštím DD? Také jste napsali report? Dejte vědět do komentářů.

Kategorie: Novinky. 11.4.2009

10 Responses to “První Doménový den byl úspěšný”

  1. Tom@S Says:

    Ja by som zmenil miesto konania, to a este to ze 8.4 mam narodky ma odradilo, inak je velmi pekne sledovat ako sa opovrhovane domeny na live aukcii predaju za pekne sumy, nebolo by na skodu na webtrhu spravit aukciu ala namepros

  2. Morasino Says:

    Tom@S
    To bych zas musel já, přes celou republiku :o).

  3. Tom@S Says:

    ale ja musim ist cez dva staty :)

  4. Morasino Says:

    Ty nebydlíš v BA?

  5. Tom@S Says:

    Nie, momentalne som v Púchove, kusok od Zlina. Do blavy to mam 2 hodky a z blavy do Pa to je tak 2-3 dalsie mozno aj viac. Stacilo mi ked som isiel do Brna

  6. Shuwix Says:

    Tom@š tak to si posral. Ja som išiel z BA -> Púchov -> Praha aby sme išli pokope :)

    Takže ja som sa nacestoval najviac, a to nerátam “nočnú Prahu v MHD” :D

  7. Domenista Says:

    Tabloid background info for the readers of the Ahyde’s Blog

    http://www.domenista.com/domena/200904/domain-day-praha/

  8. BuBen Says:

    Kľudne to môže byť aj nabudúce Praha. Podstatné nie je miesto, ale program a ľudia. Dobré zhrnutie, možno naj z tejto akcie.

  9. Tom@S Says:

    vy ste isli cez puchov :D tak to som fakt mohol ist skoda uz len toho datumu kedze to bolo den po narodkach

  10. Shuwix Says:

    [9] Neboj, oslávil som za teba :D

Komentáře

Doménová Jména.cz

O síle doménových jmen a o doménových investicích.
>> Kontakt

Novinky

23.2.

Firmy ztrácí na překlepech půl miliardy dolarů ročně

Podle studie typosquattingu od Benjamina Edelmana činí roční obrat Google z reklamy na překlepových doménách cca půl miliardy dolarů.

1 komentář
11.4.

První Doménový den byl úspěšný

Včera proběhl první Doménový den pořádaný ČADD.

10 komentářů
28.3.

Vznik ČADD provází vyhraněné názory

Ohlášený vznik České asociace doménových držitelů provází silně vyhraněné názory.

5 komentářů