ČLÁNKY

Slovníková doménová jména

Doménové jméno může pracovat pro vás nebo proti vám. Pokud zvolíte nějaký novotvar, například „Google“, jsou důležité především konotace, vyslovitelnost a zapamatovatelnost. Zvolíte-li správné slovníkové (neboli generické) doménové jméno, získáváte zbraň s vysokým marketingovým potenciálem.

Jako slovníková doménová jména se označují jména pocházející z přirozeného, běžně užívaného jazyka, tedy nikoliv neologismy nebo zasvěcenecké zkratky. Například DomenovaJmena.cz nebo CheapFlights.com jsou generická doménová jména, při jejichž vyslovení je lidem, kteří danému jazyku rozumí, okamžitě jasné, co na stránkách naleznou.

Výhody slovníkového jména

Slovníkové jméno má tři hlavní výhody:

  • Marketingové zesílení – při správně zvoleném jméně nemusíte nikomu vysvětlovat, o co se na stránce jedná, jméno to řekne za vás. Přirozený jazyk a jeho vazby zesilují a podporují vaše marketingové aktivity. Lidé si jméno snáze zapamatují a získají k němu rychleji důvěru.
  • Obrana proti konkurentům – pokud se vám podaří získat – registrovat či koupit – doménové jméno obsahující celou kategorii (označení produktů, název služby), ztížíte tím budoucím konkurentům vstup na trh a získáte výhodu před konkurenty stávajícími. Konkurenti budou totiž muset vynaložit zvýšené úsilí k vytvoření asociace mezi svou značkou a nabídkou, zatímco vy budete s produkty či službou spojeni automaticky.
  • Náhodní přímí návštěvníci – v chování uživatelů internetu existuje jev zvaný type-in či přímá navigace označující vyťukání přirozeného slovního spojení rovnou do adresního řádku. Děláte to vy, dělám to já, děláme to všichni – čas od času naťukáme slovníkové spojení a připojíme „.cz“. Jako majitel kategorické slovníkové domény tyto návštěvníky získáte dnes, zítra i za rok bez jakýchkoliv dalších nákladů vy.

S pomocí slovníkového jména můžete prostě zabrat celou kategorii.

Využití slovníkového jména

Existují dva základní způsoby využití slovníkového jména.

  • Vlajková loď – označuje využití slovníkového jména jako značky celého projektu. Úspěšnými příklady na českém internetu je například e-shop s parfémy Parfemy.cz nebo hypoteční banka HypotecniBanka.cz. Díky slovníkovému jménu je uvedení činnosti nadbytečné. Obě stránky shodou okolností v roce 2007 zvítězily v soutěži WebTop100.
  • Komplementární jména – v tomto modelu kolem hlavní značky krouží doplňující slovníková jména, která slouží jako obrana proti konkurenci, zabírají kategorii a zachycují přímo navigující návštěvníky.
    Skvěle tuto strategii na českém internetu ilustruje skupina GE Money, která je držitelem domén jako např. Hypoteky.cz, KreditniKarty.cz a Refinancovani.cz a přesměrovává jejich návštěvníky na příslušné sekce svých hlavních stránek.

Hybridní strategii využívá Seznam.cz, který některým podprojektům zajišťuje vlastní prvotřídní slovníková doménová jména, například Horoskopy.cz, Novinky.cz, Hry.cz, Zbozi.cz a Mapy.cz.

Dobré slovníkové jméno se skládá z jednoho či dvou, ve velmi konkurenčních oblastech i ze tří slov; tři slova jsou však v současnosti maximum přijatelného. Jméno má co nejpřesněji popisovat, co návštěvník na stránce najde, nemělo by vyvolávat žádné vedlejší konotace ani být víceznačné.

Kategorie: Doménové desatero. 24.8.2008

5 Responses to “Slovníková doménová jména”

  1. Testování doménového jména - Doménová jména.cz Says:

    […] Slovníková doménová jména […]

  2. Martin Rozhoň o důležitosti kvalitní domény - Doménová jména.cz Says:

    […] doména? Určitě ano, už z hlediska brand-buildingu, důvěryhodnosti, SEO. Kupujeme jen opravdu „hezké“ domény. Dlouhou dobu jsme vlastnili třeba SvetHodinek.cz a nebylo to ono, proto jsme usilovali o […]

  3. Toys.com u koncového uživatele za 5,1 mil. dolarů - Doménová jména.cz Says:

    […] Slovníková doménová jména Kategorie: Novinky. 8.3.2009 […]

  4. Shuwix Says:

    Nj, súhlas. A má to aj veľký vplyv na zapamätateľnosť domény. Ľudia sú natvrdlí, tak treba mať doménu, ktorá ich napadne keď si spomenú na ponúkané produkty a pod.

  5. Vznik ČADD provází vyhraněné názory - Doménová jména.cz Says:

    […] marketingu. Internet Info, Unie vydavatelů, Mafra i Internet Mall to chápou. Chápe to Seznam, Vivantis, Miton a GE […]

Komentáře

Doménová Jména.cz

O síle doménových jmen a o doménových investicích.
>> Kontakt

Novinky

23.2.

Firmy ztrácí na překlepech půl miliardy dolarů ročně

Podle studie typosquattingu od Benjamina Edelmana činí roční obrat Google z reklamy na překlepových doménách cca půl miliardy dolarů.

1 komentář
11.4.

První Doménový den byl úspěšný

Včera proběhl první Doménový den pořádaný ČADD.

10 komentářů
28.3.

Vznik ČADD provází vyhraněné názory

Ohlášený vznik České asociace doménových držitelů provází silně vyhraněné názory.

5 komentářů