ČLÁNKY

Testování doménového jména

Každé doménové jméno, o kterém uvažujete, byste měli podrobit třem testům:

  • radiotestu neboli testu srozumitelnosti,
  • testu psaní,
  • testu volných asociací.

Test srozumitelnosti

Vžijte se do posluchače rádia, který právě slyší reklamu na vaše stránky, nebo do člověka, který sedí u počítače a někdo mu diktuje po telefonu. Porozumí jménu? Musíte je hláskovat? Musíte upozornit na neobvyklé tvary, skupiny hlásek, pomlčky či koncovku? Pokud ano, je jméno špatné.

Držím se zásady, že by u přijatelného jména nemělo být nutné upozornit na víc než jednu zvláštnost a nejlépe by mělo být srozumitelné ihned (čemuž značně napomáhají slovníková jména).

Utkvělo mi v hlavě jméno, které by testem srozumitelnosti neprošlo – TableTennis-Online.info. Při diktování je nutné se zastavit u čtyř věcí:

  • „table“ je anglické slovo, tudíž je nutné je vyhláskovat
  • „tennis“ obsahuje dvě písmena N
  • mezi „tennis“ a „online“ je pomlčka
  • jméno končí pro české stránky nepříliš obvyklou koncovkou „info“

Takové jméno je nepřijatelné.

Test psaní

Při testu psaní se zaměřte na možné chyby a překlepy. Klasickými chybovými místy jsou

  • zdvojené hlásky (např. u jména „RychlAAuta“, „ANNonce“, neřkuli „AAAAuto“),
  • změna znělosti („Babka“ vs „Bapka“) a
  • měkké „i“ a ypsilon, především ve vyjmenovaných slovech.

Někdy je jméno tak matoucí, že by bylo lepší zvolit jiné. Zahlédl jsem například adresu tattooozzy.cz. Dvě písmena „T“, tři „O“ a dvě „Z“ vedle sebe vyžadují značné soustředění, aby je člověk napsal správně.

Jméno, které testem psaní příliš dobře neprojde, je na rozdíl od jména, které neprošlo testem srozumitelnosti, stále přijatelné, pokud jste ochotni registrovat varianty a přesměrovávat požadavky (tj. návštěvníky i e-maily) na hlavní doménu. Více o využití variant se dočtete v článku o pomlčkách, variantách a překlepech.

Test volných asociací

Zastavte někoho ze svého okolí, kdo dané jméno ještě neslyšel, a zeptejte se ho na první dojem a okamžité asociace. Nepřerušujte ho, nepřesvědčujte, jen ho poslouchejte. Může vás zachránit od nepříjemných následků v budoucnosti.

Firma Matsushita vznikla v roce 1918, v roce 1955 usoudila, že bude v zahraničí kvůli slabice „-shit-„ vystupovat pod jménem „Panasonic“ a v roce 2008 se přejmenuje na „Panasonic“ kompletně. Stálo to za to? Nemohli se v roce 1918 zeptat při zakládání nějakého Angličana či Američana? :-)

Lidé se usmívají, když slyší o systému reverzních aukcí běžícím na doméně UdelejMi.cz. Internetem proběhl článek o přesmyčkách v anglických doménových jménech. Dvojsmysly v Expertsexchange.com, Whorepresents.com a Penisland.net zkuste najít sami – a při hledání vlastního doménového jména se jim snažte vyhnout.

Když navrhované doménové jméno projde všemi třemi testy, může postoupit do užšího výběrového řízení.

Kategorie: Doménové desatero. 24.8.2008

4 komentáře to “Testování doménového jména”

  1. Doménová jména.cz » Blog Archive » Pomlčky, varianty a překlepy Says:

    […] vaše jméno problémy s testem psaní, zaregistrujte si gramatické varianty a překlepy, které jako rybářská síť zachytí […]

  2. První Doménový den byl úspěšný - Doménová jména.cz Says:

    […] se na nich staví marketingové kampaně. Mají dobrou vyslovitelnost, lehce se vryjí do paměti a nekomolí se při vyslovování a ústním doporučování. Jako negativní příklad co do výslovnosti uvedl M. Rozhoň jméno […]

  3. Komi Says:

    Pěkný článek, a zajímavá informace o Panasonicu :), nicméně řešit podobné problémy v počátcích firmy, se dle mého názoru moc nedá. Nevím jestli konkrétně Panasonic, ale spousta podobných firem začínalo montováním v garáži a zřejmě nemělo ani ambice dostat se na jiné národní trhy …

  4. podbik Says:

    Zdravim,
    prosim napiste mi na mail zda se i mimo CR pouzivaji pismena pred slovem. icars.com, ebus.com atd,.. diky moc. Popripade rekapitulace me koupe iparfumery.com+cz ..diky

Komentáře

Doménová Jména.cz

O síle doménových jmen a o doménových investicích.
>> Kontakt

Novinky

23.2.

Firmy ztrácí na překlepech půl miliardy dolarů ročně

Podle studie typosquattingu od Benjamina Edelmana činí roční obrat Google z reklamy na překlepových doménách cca půl miliardy dolarů.

1 komentář
11.4.

První Doménový den byl úspěšný

Včera proběhl první Doménový den pořádaný ČADD.

10 komentářů
28.3.

Vznik ČADD provází vyhraněné názory

Ohlášený vznik České asociace doménových držitelů provází silně vyhraněné názory.

5 komentářů