ČLÁNKY

Získání doménového jména – registrace a koupě

Nezadávejte ze zvědavosti doménové jméno do prohlížeče, abyste se podívali, jestli na doméně něco běží. Můžete značně zvýšit její přeprodejní hodnotu, případně si zavřít dveře k prodeji úplně. Vaše zvědavost může také způsobit, že dříve volnou doménu si někdo zaregistruje. Vysvětlení těchto principů je poměrně technické a v tomto článku se omezím na konstatování, že i vyťukání neexistující domény se někdo může dozvědět.

Úskalí registrace

Totéž mnohem důrazněji platí pro kontrolu dostupnosti domén a jejich registraci. V doménách s koncovkou .cz a .sk to není zatím tak divoké, ale například v hyperkonkurenční koncovce .com stačí jediné hledání u bezskrupulózního registrátora (a toho nepoznáte), aby si doménu ihned zaregistroval někdo jiný.
Nikdy tedy nekontrolujte domény nazdařbůh, vždy mějte připravenou platební kartu, PayPal či kredit u registrátora a pokud je doménové jméno volné, bez otálení jej zaregistrujte.

Nevybírejte si registrátora pouze podle ceny, ale i podle historie, reputace a přidaných služeb (například rychlá podpora, správa DNS záznamů, zabezpečení jména před krádeží). V některých případech je dobré zohlednit také jurisdikci, pod kterou registrátor spadá, což oceníte při případných obchodních sporech, a podívat se na další oblasti, v nichž registrátor či jeho mateřská společnost podnikají.

Pokud by můj projekt měl konkurovat dalším aktivitám registrátorské společnosti, vyberu si raději jiného.

Koupě domény

Může se stát – a při zvyšující se saturaci doménového prostoru to bude stále běžnější – že všechna vysněná doménová jména budou obsazená. V tom případě se směle vrhněte do nákupu zaregistrované domény.

Kolik jste ochotní do jména investovat? Jak vysokou cenu můžete zaplatit, aby se vám tato marketingová investice vrátila v rozumné době? To jsou nejdůležitější otázky, ve kterých musíte mít jasno, než podniknete další kroky. Konkrétní odpověď záleží vždy na oblasti, ve které sháníte doménové jméno, konkurenci v daném oboru, dostupných substitučních variantách, trendech a samozřejmě vašich plánech a finančních možnostech. Bohužel neexistuje databáze prodejů českých a slovenských domén, která by vám napověděla historickými daty.

Podle WHOISu (univerzální je tu, pro domény .CZ tady) zjistěte e-mailovou adresu držitele domény a pošlete mu stručný a slušný e-mail s nabídkou odkoupení, konkrétní cenou a způsoby, jak vás může kontaktovat. Nenabízejte rovnou svou maximální cenu, navrhněte raději cenu o něco nižší a ponechte si prostor k vyjednávání. Zároveň ale cenu nepodstřelte příliš, může se vám totiž stát, že se současný držitel jednáním ani nebude chtít zabývat a prostě vám neodpoví.

Během jednání o ceně a podmínkách zachovejte chladnou hlavu. Pokud současný držitel jméno prodat nechce, má s ním nejspíš vlastní záměry nebo jste nabídli cenu řádově nižší, než jakou si představuje.
Je-li dohodnutá cena a podmínky, uzavřete smlouvu o změně držitele doménového jména, ve které se prodávající zaručí, že se jménem opravdu může disponovat a není si vědom žádných právních, finančních či jiných závazků a sporů s doménou spojených.

Samotný proces převodu domény s koncovkou .CZ můžete dnes už naštěstí provést čistě online.

Kategorie: Doménové desatero. 24.8.2008

3 komentáře to “Získání doménového jména – registrace a koupě”

  1. Doménová jména.cz » Blog Archive » Koncovka doménového jména Says:

    […] Propast mezi gravitační silou „.cz“ a silou ostatních koncovek oslovit české publikum je ale tak velká, že pokud uvidíte zaregistrovanou „.cz“ na prodej a volnou „.com“, doporučuji spíše oslovit držitele „.cz“ s rozumnou nabídkou na odkoupení. […]

  2. Doménová jména.cz » Blog Archive » Pomlčky, varianty a překlepy Says:

    […] psát vaše jméno s koncovkou .sk. Platí to samozřejmě i naopak. A nakonec nikdy neprohloupíte registrací či odkoupením jména v univerzální mezinárodní koncovce […]

  3. Doménová jména.cz » Blog Archive » Výběr doménového jména Says:

    […] jestli jsou domény volné, ani je nevyťukávejte do prohlížeče. Vrhněte se na další bod – získání domény. Kategorie: Doménové […]

Komentáře

Doménová Jména.cz

O síle doménových jmen a o doménových investicích.
>> Kontakt

Novinky

23.2.

Firmy ztrácí na překlepech půl miliardy dolarů ročně

Podle studie typosquattingu od Benjamina Edelmana činí roční obrat Google z reklamy na překlepových doménách cca půl miliardy dolarů.

1 komentář
11.4.

První Doménový den byl úspěšný

Včera proběhl první Doménový den pořádaný ČADD.

10 komentářů
28.3.

Vznik ČADD provází vyhraněné názory

Ohlášený vznik České asociace doménových držitelů provází silně vyhraněné názory.

5 komentářů