Získání doménového jména – registrace a koupě
Nezadávejte ze zvědavosti doménové jméno do prohlížeče, abyste se podívali, jestli na doméně něco běží. Můžete značně zvýšit její přeprodejní hodnotu, případně si zavřít dveře k prodeji úplně. Vaše zvědavost může také způsobit, že dříve volnou doménu si někdo zaregistruje. Vysvětlení těchto principů je poměrně technické a v tomto článku se omezím na konstatování, že i vyťukání neexistující domény se někdo může dozvědět.
Úskalí registrace
Totéž mnohem důrazněji platí pro kontrolu dostupnosti domén a jejich registraci. V doménách s koncovkou .cz a .sk to není zatím tak divoké, ale například v hyperkonkurenční koncovce .com stačí jediné hledání u bezskrupulózního registrátora (a toho nepoznáte), aby si doménu ihned zaregistroval někdo jiný.
Nikdy tedy nekontrolujte domény nazdařbůh, vždy mějte připravenou platební kartu, PayPal či kredit u registrátora a pokud je doménové jméno volné, bez otálení jej zaregistrujte.
Nevybírejte si registrátora pouze podle ceny, ale i podle historie, reputace a přidaných služeb (například rychlá podpora, správa DNS záznamů, zabezpečení jména před krádeží). V některých případech je dobré zohlednit také jurisdikci, pod kterou registrátor spadá, což oceníte při případných obchodních sporech, a podívat se na další oblasti, v nichž registrátor či jeho mateřská společnost podnikají.
Pokud by můj projekt měl konkurovat dalším aktivitám registrátorské společnosti, vyberu si raději jiného.
Koupě domény
Může se stát – a při zvyšující se saturaci doménového prostoru to bude stále běžnější – že všechna vysněná doménová jména budou obsazená. V tom případě se směle vrhněte do nákupu zaregistrované domény.
Kolik jste ochotní do jména investovat? Jak vysokou cenu můžete zaplatit, aby se vám tato marketingová investice vrátila v rozumné době? To jsou nejdůležitější otázky, ve kterých musíte mít jasno, než podniknete další kroky. Konkrétní odpověď záleží vždy na oblasti, ve které sháníte doménové jméno, konkurenci v daném oboru, dostupných substitučních variantách, trendech a samozřejmě vašich plánech a finančních možnostech. Bohužel neexistuje databáze prodejů českých a slovenských domén, která by vám napověděla historickými daty.
Podle WHOISu (univerzální je tu, pro domény .CZ tady) zjistěte e-mailovou adresu držitele domény a pošlete mu stručný a slušný e-mail s nabídkou odkoupení, konkrétní cenou a způsoby, jak vás může kontaktovat. Nenabízejte rovnou svou maximální cenu, navrhněte raději cenu o něco nižší a ponechte si prostor k vyjednávání. Zároveň ale cenu nepodstřelte příliš, může se vám totiž stát, že se současný držitel jednáním ani nebude chtít zabývat a prostě vám neodpoví.
Během jednání o ceně a podmínkách zachovejte chladnou hlavu. Pokud současný držitel jméno prodat nechce, má s ním nejspíš vlastní záměry nebo jste nabídli cenu řádově nižší, než jakou si představuje.
Je-li dohodnutá cena a podmínky, uzavřete smlouvu o změně držitele doménového jména, ve které se prodávající zaručí, že se jménem opravdu může disponovat a není si vědom žádných právních, finančních či jiných závazků a sporů s doménou spojených.
Samotný proces převodu domény s koncovkou .CZ můžete dnes už naštěstí provést čistě online.
3 komentáře to “Získání doménového jména – registrace a koupě”
Komentáře
O síle doménových jmen a o doménových investicích.
>> Kontakt
Firmy ztrácí na překlepech půl miliardy dolarů ročně
Podle studie typosquattingu od Benjamina Edelmana činí roční obrat Google z reklamy na překlepových doménách cca půl miliardy dolarů.
Vznik ČADD provází vyhraněné názory
Ohlášený vznik České asociace doménových držitelů provází silně vyhraněné názory.
December 7th, 2008 at 11.31
[…] Propast mezi gravitační silou „.cz“ a silou ostatních koncovek oslovit české publikum je ale tak velká, že pokud uvidíte zaregistrovanou „.cz“ na prodej a volnou „.com“, doporučuji spíše oslovit držitele „.cz“ s rozumnou nabídkou na odkoupení. […]
December 7th, 2008 at 11.36
[…] psát vaše jméno s koncovkou .sk. Platí to samozřejmě i naopak. A nakonec nikdy neprohloupíte registrací či odkoupením jména v univerzální mezinárodní koncovce […]
December 7th, 2008 at 11.38
[…] jestli jsou domény volné, ani je nevyťukávejte do prohlížeče. Vrhněte se na další bod – získání domény. Kategorie: Doménové […]